Domowe biuro można urządzić właściwie w każdym pomieszczeniu. Może to być kuchnia, hol, salon czy sypialnia. Obojętnie, w którym miejscu zamierzać zaprojektować przestrzeń do pracy, musisz trzymać się kilku ważnych zasad. Poniżej znajdziesz 7 „złotych” zasad, które powinny być dla Ciebie priorytetami.

1. Przeanalizuj sposób, w jaki pracujesz

Zanim zabierzesz się do urządzania swojej przestrzeni „home office”, pomyśl, w jaki sposób wykonujesz pracę w domu. I tak kolejno:

  • Jeśli spędzasz 10 godzin dzienne przed komputerem i Twoja praca nie wychodzi poza tę czynność, wystarczy, że zadbasz o dobry monitor, duże biurko i wygodne krzesło.
  • Jeśli w pracy łączysz się z innymi osobami przez Skype, konieczne jest zapewnienie prywatności, aby dźwięki z pozostałej części domu nie przeszkadzały Ci w rozmowach.
  • Czy lubisz pracować słuchając głośno muzyki? Jeśli tak, zadbaj o to, by pomieszczenie do pracy było wydzielone i wygłuszone (dobra izolacja akustyczna ścian), aby nie przeszkadzać innym domownikom.
  • Czy potrzebujesz posiadać wiele miejsca do przechowywania dokumentów? Jeśli odpowiedź jest twierdząca musisz zadbać o to, aby dokumenty były w jakiś sposób zakryte – szczególnie, jeśli biuro jest tylko wydzielonym kącikiem w salonie czy innym pomieszczeniu.
  • A może Twoja praca wiąże się ze spotkaniami z kontrahentami? W takiej sytuacji Twoje miejsce do pracy powinno być zaprojektowane blisko drzwi wejściowych.
  • Czy potrafisz skupić się na pracy w każdej sytuacji? Jeśli tak, spokojnie możesz zaplanować biuro jako element innego pomieszczenia. Jeśli masz trudności ze skupieniem, lepiej wydziel chociaż mały, ale osobny pokój.

Jeśli po tej analizie nadal nie wiesz, w jakim miejscu swojego domu urządzić biuro, skorzystaj z mojej pomocy – na pewno znajdziemy rozwiązanie. ;) Dane kontaktowe do mojej pracowni wnętrzarskiej w Bydgoszczy znajdziesz tutaj.

2. Podstawa pracy to wydzielona przestrzeń

Dom to miejsce, w którym każdy chce móc odpocząć czy spędzić czas z bliskimi. Jeśli mieszkanie wypełnione jest stertami dokumentów czy urządzeniami biurowymi, ciężko jest oddzielić obowiązki zawodowe od wolnego czasu. Rozwiązaniem jest stworzenie osobnego miejsca, które będzie dobrze oświetlone oraz zmieści duże biurko. Idealnie będzie, jeśli domowe biuro uda się zagospodarować po stronie północnej albo wschodniej mieszkania.

Jeśli w pracy łączysz się z innymi osobami przez Skype, konieczne jest zapewnienie prywatności, aby dźwięki z pozostałej części domu nie przeszkadzały Ci w rozmowach.

3. Wybierz wygodne biurko do pracy

Aby biurko było komfortowe, powinno mieć min. 120 cm szerokości oraz 80 cm głębokości. Najlepiej jednak, aby wymiary te były nieco większe, np. 90x160 cm. Z kolei wysokość dla dorosłej osoby wynosi ok. 75 cm, a dla wyższych osób nawet 80-85 cm. To, jaką wysokość mebla wybrać, sprawdzisz w prosty sposób: kąt między przedramieniem i ramieniem powinien być prosty podczas normalnego siedzenia przy biurku.

Pamiętaj, aby pod biurkiem również zostawić wolną przestrzeń: min. szerokość 70 cm i głębokość 60 cm. To, jakie wymiary biurka wybierzesz, powinno zależeć jednak od tego, jaki rodzaj pracy przy nim wykonujesz oraz ile godzin dziennie pracujesz.

4. Zdrowe dla kręgosłupa krzesło do pracy

Tak, jak istotny jest wybór biurka, równie ważny jest wybór krzesła. Szczególnie, jeśli pracujesz w domu wiele godzin, krzesło musi być ergonomiczne – te niestety nie należą do najtańszych. Jednak taki wydatek to z pewnością inwestycja warta zachodu. Krzesło ergonomiczne pomaga bowiem bardzo skutecznie zachować właściwą postawę kręgosłupa, niezależnie od tego, jakiego wzrostu jest siedząca osoba czy ile waży. Wybierając krzesło pamiętaj, by nogi mogły swobodnie dotykać ziemi, a wysokości siedzenia czy oparcia były regulowane.

Pamiętaj, aby pod biurkiem również zostawić wolną przestrzeń: min. szerokość 70 cm i głębokość 60 cm. To, jakie wymiary biurka wybierzesz, powinno zależeć jednak od tego, jaki rodzaj pracy przy nim wykonujesz oraz ile godzin dziennie pracujesz.

5. Oświetlenie w domowym biurze/gabinecie

Światło naturalne lub sztuczne powinno padać na biurko z lewej strony (w przypadku osób leworęcznych z prawej). Tym sposobem zmniejszysz kontrast między światłem i cieniem oraz unikniesz odbijania się światła w monitorze.

Jaką wybrać lampę? Najbardziej funkcjonalnym typem lampy do biura jest taka, która posiada obrotowe ramię oraz główkę. Jeżeli chcesz uniknąć „biurowego” klimatu, wybierz lampę w ciekawym kolorze lub wzorze. Nie zapominaj także o źródle światła. Zamiast tradycyjnej żarówki, kup halogenową o optymalnej mocy 28 W lub ledową o mocy 12 W. Do koncentracji i lepszej pracy pobudzi Cię także barwa światła – powinna mieć ona ok. 5600 K.

6. Kolory w domowym biurze – wpływają na efektywność pracy!

Dobór kolorów powinien zależeć od tego, jakiego rodzaju pracę wykonujesz. Żółcienie na przykład, sprzyjają pracy analitycznej, koncentracji myśleniu logicznemu - świetnie sprawdzą się także w pokoju dziecka czy nastolatka. Kolory te stymulują również dokładność oraz inspirują. Ponadto pomagają w zapamiętywaniu i skupianiu się. Zielenie i odcienie niebieskiego natomiast uspokajają, ale również inspirują. Czerwień – odważny kolor, ale bardzo energiczny. Świetnie stymuluje do aktywności i poprawia wydajność pracy, jednak w nadmiarze może działać negatywnie. I wreszcie kolor pomarańczowy, czyli lżejsza wersja czerwieni, działająca podobnie, co odcienie żółtego. Inspiruje, angażuje procesy twórcze, wzmaga aktywność  i jednocześnie służy psychice.

Nie wiesz, jakie kolory wybrać? Kliknij tutaj i zobacz moje aranżacje biura w różnych stylach.

Światło naturalne lub sztuczne powinno padać na biurko z lewej strony (w przypadku osób leworęcznych z prawej). Tym sposobem zmniejszysz kontrast między światłem i cieniem oraz unikniesz odbijania się światła w monitorze.

7. Mniej (mebli i dodatków) znaczy więcej!

Największa przyjemność w urządzaniu to dobieranie dodatków, tekstyliów i akcesoriów. Jednak jeśli chodzi o biuro, musisz powstrzymać się od nadmiaru. W tym przypadku ma z pewnością zastosowanie maksymy Coco Chanel, czyli „mniej znaczy więcej”. Oznacza to tym samym: mniejsza liczba mebli, dodatków, sprzętów i ozdób. Te wszystkie elementy mogą bardzo Cię rozpraszać oraz zagracać małą przestrzeń. Najlepiej, jeśli na przechowywanie wybierzesz zabudowaną szafę, a regały czy inne meble będą utrzymane w minimalistycznym stylu (świetnym wyborem jest urządzenie biura w stylu skandynawskim, o którym piszę w osobnym artykule). Nie rezygnuj natomiast z roślin doniczkowych – nie tylko koją nasz wzrok, ale i oczyszczają powietrze.